Hladiny jsou základní funkcionalitou každé CAD aplikace a podobný princip lze nalézt i v grafických editorech, kde se pro používá označení vrstvy. Na počátku práce s CAD se může jevit systém hladin jako zbytečný, avšak opak je pravdou, neboť jsou vítaným pomocníkem při organizaci kreslených objektů. Hladiny jsou jakýmsi předchůdce kategorií v Revitu a vrstev v ArchiCADu.
V kapitole se podrobněji podíváme na detailnější nastavení hladin a vysvětlíme si, jakým způsobem s hladinami pracovat.
Níže najdete výčet, s čím vším mohou hladiny pomoci a proč má smysl je používat:
To všechno jsou poměrně pádné důvody a určitě by se jich dalo najít daleko více. Jako poslední argument poslouží také fakt, že vytvořit hladinu a přidat do ní libovolný prvek je tak rychlé a snadné, že se to kvůli budoucí úspoře času, a hlavně nervů opravdu vyplatí dělat.
Panel nástrojů Hladiny obsahuje jednu rozbalovací nabídku, tlačítko pro správce vlastností a pak další nástroje pro efektivní práci a manipulaci s hladinami.
Prvním tlačítkem otevřeme Správce vlastností hladiny. V tomto okně můžeme hladiny přidávat či odebírat, nebo upravovat jejich další vlastnosti a chování. Přidání či odebrání hladin zajišťují tlačítka v levém horním rohu okna. Dále je tu řada funkčních ikon, které se objevují také v panelu nástrojů. Funkce těch nejdůležitějších ikon si v krátkosti vysvětlíme.
Rychlý přechod na hladinu
Seznam hladin je seřazen abecedně a při rozbalení roletové nabídky můžete při velkém množství hladin přejít na požadovanou hladinu tak, že začnete psát na klávesnici první znaky z názvu hladiny.
Pojmenování hladin
Pojmenování hladin je velká alchymie a může mít různou podobu dle zvyklostí jednotlivých architektonicko-projekčních atelierů. Doporučujeme si vytvořit natolik jednoduchý systém, který vám bude dávat smysl a snadno se používat.
U specifických hladin, např. těch které se netisknou je doporučeno je v názvu označit příznakem spojovníku „-“, např.: - POMOCNA, - PLOCHY.
Tématu pojmenování hladin a hladinových standardů se podrobně věnujeme v bloku pro projektanty.
Hladiny se vytváří ve Správci vlastností hladiny, alternativně je lze vytvořit i kopírováním objektů z jiného výkresu, kdy ve výkrese, do kterého kopírujete se automaticky vytvoří hladina, ve které byl kopírovaný objekt umístěn.
Neviditelné hladiny a posun
Neviditelnou hladinu nelze uchopit a vybrat tak její prvky. Pokud nebudeme mít při přesouvání části výkresu zapnuty všechny hladiny, může vás později čekat nemilé překvapení, kdy skryté objekty zůstanou na původním místě.
Přiřazení barev objektům
Barvu lze přiřadit každému objektu i individuálně tzn. „natvrdo“, což důrazně nedoporučujeme, protože je barvy v budoucnu zdlouhavé znovu měnit. Ujistěte se, že každý prvek přebírá nastavení podle své hladiny. Tedy že barva objektu má ve vlastnostech nastaveno DleHlad.
Přiřazení typu a tloušťky čáry objektům
Typ i tloušťku čáry nastavujeme DleHlad, aby přebírala vlastnosti nastavené v hladině, ke které je přiřezena.
Správce vlastností hladin na konkrétním výřezu také umožňuje další nastavení. Můžete tak snadno měnit barvu per pro konkrétní výřez, aniž byste zasahovali do kresby na kartě Model.
Hladina 0
Hladina 0 je systémová hladina, kterou naleznete v každém výkresu. Nelze ji vymazat ani přejmenovat. Tato hladina se používá pro tvorbu bloků, kdy objekty uvnitř bloku s nastavenou hladinou 0 převezmou nastavení barvy, typu a tloušťky čáry podle hladiny ve které jsou umístěny.
Přiřazení hladiny určitému prvku lze provést velmi jednoduše. Prostě daný prvek či skupinu vybereme a v rozbalovací nabídce panelu nástrojů mu hladinu přiřadíme.
Případně lze nejdříve vybrat hladinu, tj. nastavit ji jako aktuální a poté kreslit nové objekty, které ji budou mít už automaticky přiřazenu.
AutoCAD standardně neumožňuje smazat hladinu, která obsahuje nějaký prvek. Před smazáním je tedy nutné všechny prvky v hladině vymazat. To může být někdy poměrně složité, protože výkres se časem zahlcuje nepořádkem například v podobě nevyužitých bloků, které mohou naši hladinu obsahovat.
Pokud byste chtěli smazat hladinu, která obsahuje nějaký prvek, pomůže příkaz LAYDEL.
Může se stát, že máte ve výkrese velké množství hladin, které nepoužíváte? Jak je hromadně uklidit a promazat?
Za tímto účelem lze použít příkaz ČISTI, ten najde ve výkrese hladiny, ve kterých není nakreslen žádný objekt a nabídne jejich čištění (promazání). Pozor lze tak hromadně vyčistit nejen hladiny, ale i nepoužívané bloky, kótovací styly a jiné. Pokud nechceme tedy přijít o něco co budeme potřebovat v budoucnu, je možné každou kategorii čistit zvlášť.